Instalace reklamních bloků AdSense na web29.December

Pokud jste se již seznámili s důležitými pojmy por provoz AdSense, máte úspěšně zaregistrovaný účet a váš web či blog lační po prvních ziscích, nic vám nebrání ve vložení reklamního kódu AdSense na vaše stránky. To si nyní projdeme v několika krocích.

Díky přehlednému a uživatelsky přívětivému rozhraní AdSense není instalace kódů pro AdSense žádným problémem. Pro tento případ budeme předpokládat snahu umístit na web klasický textový banner ve standardních rozměrech. Vedle toho Google nabízí ještě refferals a AdSense pro vyhledávání které si probereme později.

Po přihlašení do administrace klikněte na horní záložku “Nastavení AdSense”. Objeví se výše uvedené 3 možnosti, zvolte tu první, AdSense pro obsah.

adsense01.gif

Nyní je třeba zvolit položku “Reklamní jednotka”. Tato volba nabízí ještě 3 možnosti zobrazování: můžete si vybrat mezi zobrazováním textových reklam, grafických reklam nebo kombinací předchozí. Vřele doporučuji ponechat defualtní nastavení na “Textové a grafické reklamy” - v českém prostředí jsem totiž zatím narazil pouze na absolutní minimum grafických bannerů, a tak by se mohlo snadno stát že AdSense nebude mít jednoduše co zobrazit. Při volbě grafických bannerů by mohla být také většina reklam v angličtině na absolutně nerelevantní témata, zůstaňte tedy opravdu u textových odkazů nebo kombinace textových a grafických reklam.

adsense02.gif

Druhou volbou je “Odkazová jednotka”, anglicky Link Unit. Tuto volbu zatím ponecháme stranou a proberem ji později.

Po kliknutí na tlačítko pokračovat se dostáváme do nejdůležitější části tvorby reklamního kódu pro AdSense. Nyní je potřeba zvolit formát reklamy a pohrát si s barvami. AdSense nabízí velké množství reklamních formátů, jejich úplný přehled je dostupný zde. Formáty během let postupně přibývaly a také ubývaly, to podle toho jak jednotlivé rozměry využívali inzerenti a majitelé webů. V zásadě se jedná o rozdělení do tří skupin na vertikální, horizontální a čtvercové bannery.

adsense06.gif

Alchymie výběru správného formátu vydá na samostatný článek, pro teď vám doporučuji zůstat u osvědčených klasik: velice dobře funguje “postranní” lišta ve formátu 120×600, dále pak klasický formát banneru 468×60 a nakonec téměř všechny větší čtvercové formáty. Výběr té správné varianty se bude pravděpodobně lišit podle toho kolik místa máte na svém webu, a kam se banner nejvíce hodí - nemá cenu ničit kompletní design jenom kvůli tomu, aby se vám na web vešel největší skyscraper, když si můžete snadno vybrat o pár pixelů užší variantu.

adsense03.gif

Dále musíte vybrat vhodné barvy. Google umožňuje nastavit barvy téměř všech prvků reklamního banneru od nadpisu přes pozadí, text, okraje až po barvu URL odkazovaného webu. Zde opět existuje velký prostor pro experimentování a zkoušení jaké barevné kombinace lákají nejvíce vaše návštěvníky ke klikání - o tomto tématu opět chystám samostatný článek. Pro začátek je vhodné vybrat barvy ladící s designem vašeho webu, nebo ponechat volbu na “Výchozí paleta Google”. Jedná se o osvědčenou a funkční barevnou kombinaci, kterou ve většině případů nemáte co zkazit.

Poslední neméně důlěžitou volbou na této stránce jsou takzvané alternativní reklamy. Jedná se o výplň vašeho reklamního bloku v případě že Google nenajde vhodnou reklamu pro váš web, nebo stránku ještě nenavštívil crawler. V takovém případě nedojde k nezobrazení reklamního bloku jak by si mohl někdo myslet, ale na celé ploše banneru se provede jedna ze tří zvolených možností.

adsense04.gif

První volba je zobrazení nekomerčních reklam. V takovém případě se místo reklam zobrazí odkaz na různé neziskové organizace jako Červený kříž, nebo neutrální informační zdroje jako třeba encyklopedie Wikipedia. Za prokliky na takovéto odkazy nezískává majitel účtu žádné provize.

Druhou volbou je zobrazení jiné URL. Po vybrání této volby musíte zadat adresu stránky, která se načte místo odkazů na AdSense. Na takovoutu stránku můžete umístit například vlastní banner nebo reklamní kód některého konkurenčního partnerského programu.

Poslední volbou je pak vyplnění reklamní plochy jednou barvou. Tu můžete stejně jako u výběru barev pro banner buď vybrat z několika předdefinovaných barviček, nebo zadat hexadecimální kód vaší barvy. Kliknutím na tlačítko pokračovat se dostanete do předposledního kroku instalace kódu.

adsense05.gif

Tou je výběr kanálu pro daný reklamní banner. S pomocí kanálů můžete měřit úspěšnost jednotlivých reklamních formátů, nebo jednotlivých webů, pokud používáte AdSense na více webových projektech. Kliknutím na odkaz “Přidat nový kanál” a zadáním jména dojde ke vzniku tohoto kanálů, pod kterým se vám pak budou objevovat vaše výdělky. Možnost spravovat kanály pak umožňuje detailnější nastavení, přejmenovávání, mazání a tak dále. Pro tuto ukázku jsem vytvořil kanál blog a vybral ho (objeví se na pravé straně).

adsense07.gif

Nyní jsme konečně u konce, po kliknutí na Pokračovat se dostáváme k poslední stránce se samotným kódem, který je potřeba umístit do zdrojového kódu vašeho webu. Je přísně zakázáno jakkoliv editovat tento kód, proto ho pouze zkopírujte a vložte do vašeho webu. Jakékoliv modifikace by mohly způsobit nefunkčnost nebo nestandardní chování systému.

Nahráním editované stránky na váš web celý proces končí, nyní již stačí vyčka příchodu Google robota a reklamy by se měly začít bez problémů zobrazovat první reklamy. Do této doby se bude provádět akce zvolená při generování kódu, tudíž buď zobrazování alternativní stránky, nekomerčních reklam nebo vyplnění reklamního bloku jednou barvou.

Slovníček k AdSense28.December

Před tím než se pustíte k samotnému umístění reklamních bannerů na váš web či blog, bylo by vhodné porozumět několika termínům, které se při administraci a správě účtu v AdSense používají. Většina výrazů je veřejně známá, existuje ale i pár takových, které nejsou až tolik jasné. Ty nyní zkusím vysvětlit:

CTR - česky se překládá jako Míra prokliku, z anglického Click Through Ratio. Toto číslo vyjadřuje v procentech úspěšnost jednotlivého reklamního bloku - dojde se k němu vydělením počtu zobrazení a počtu kliknutí.

CPC - cena za kliknutí, anglicky Cost Per Click. Vyjadřuje částku, kterou inzerent zaplatí za jedno kliknutí na reklamní odkaz.

CPM - pochází z anglického Cost Per Mile a obvykle vyjadřuje cenu za 1000 zobrazení reklamního banneru. V AdSense se tudíž využívá pouze minimálně, protože se jedná hlavně o PPC reklamu.

PPC - Pay Per Click - způsob reklamy, kde inzerent platí majiteli reklamního prostoru pouze za prokliknutí reklamy, ne za její zobrazování. Google AdSense je téměř výhradně PPC služba.

eCPM - efektivní CPM. Jedná se o skutečnou cenu za 1000 zobrazení - ideální hodnota pro srovnání výdělečnosti jednotlivých reklamních bloků. V AdSense se dá eCPM měřit buď pro celý účet, nebo pro jednotlivé kanály. Vypočítá se jako celkové výdělky děleno počtem zobrazení v tisících. Při výdělku $40 za 10 000 zobrazení je tedy eCPM rovno 40/10 = $4.

kanál - v anglické verzi AdSense channel. Kanál je určitá skupina stránek nebo reklamních bloků, kterou specifikuje majitel účtu. Každý uživatel AdSense si může vytvořit až 200 takovýchto kanálů. Vedle ručně vytvořených kanálů existují ještě takzvané URL kanály, kde stačí zadat určitou URL a Google už za vás automaticky rozdělí všechny zobrazení a prokliky.

PSA - do češtiny překládáno jako Nekomerční reklamy, v originále Public Service Ads. Jedná se o speciální reklamy, kterou jsou zobrazeny když AdSense nenajde žádný vhodný odkaz pro váš reklamní prostor. Za kliknutí na takovouto reklamu nedostává majitel webu žádnou odměnu. Odkazy ve většině případů směřují na neutrální informační zdroje (Wikipedia), nebo různé charitativní organizace (Červený kříž).

PIN - speciální číselný kód, nutný k aktivaci vašich plateb. Když majitel účtu dosáhne výdělku ve výši prvních 50 dolarů, Google odešle na adresu uvedenou v registraci dopis s tímto kódem. Doručení dopisu trvá obvykle 2 až 4 týdny v závislosti na vaší lokaci. Od doby odeslání máte 6 měsíců na přepsání tohoto kódu do administračního rozhraní AdSense. Pokud během této doby kód nezadáte, dojde k zablokování vašeho účtu a vaše výdělky budou stornovány.

Referral - v češtině překládáno jako Doporučení - zvláštní možnost získání bonusu za přivedení nového zákazníka. V současnosti lze obdržet bonus za přivedení nového uživatele AdSense ($100 když tento uživatel vydělá do 6 měsíců $100), Google AdWords ($20), instalaci prohlížeče Firefox ($0.1-$1) nebo správce fotek Google Picassa (stejně jako Firefox). K získání referralu je potřeba vygenerovat speciální kód v administraci účtu. Za kliknutí na takovýto banner se platí až v momentě instalace softwaru nebo aktivace účtu.

Filtr konkurenčních reklam - tato položka v nastavení účtu umožňuje přidat až 200 URL na váš blacklist. Reklamy odkazující takovouto adresu pak nebudou zobrazovány. Používá se hlavně pokud zároveň inzerujete a nechcete zobrazovat na svých stránkách odkaz sami na sebe, nebo jako ochrana před MFA.

MFA - speciální označení pro Made For AdSense. Jedná se rozšířený způsob pololegálního vydělávání peněz přes AdSense, kdy majitel na web umístí pouze naprosté minimum textu a k tomu velké množství reklamních bloků s výrazným designem. Snaží se tak nalákat návštěvníka ke kliknutí. Takovéto stránky mohou mít CTR v řádu desítek procent. Používá se obvzláště u klíčových slov s vysokým CPC.

Crawler - také bot, spider. Automatizovaný robot systému AdSense, který navštíví vaší stránku před zobrazením prvních reklam a zaindexuje její obsah. Podle toho se pak odvozují klíčová slova pro zobrazení reklam. Návštěva tohoto bota probíhá v řádu několika desítek minut nebo maximálně hodin od umístění reklamního kódu na nový web.

AdSense - vybíráme způsob platby28.December

Pokud jste již úspěšně provedli vaše první přihlášení do AdSense, stačí pouze vybrat způsob platby vašich vydělaných peněz a jste kompletně připraveni na vydělávání pomoci tohoto programu.

Existují v zásadě dva způsoby, jak vám bude Google peníze doručovat. První z nich je nedávno zavedený bankovní převod, druhým pak zaslání šeku na vaší adresu, který vám následně proplatí vaše banka. Každá z metod má svoje výhody a nevýhody, které později rozeberu v samostatném článku. způsob platby lze kdykoliv změnit, takže nemusíte věšet hlavu pokud si nejste nyní úplně jisti.

adsense7.gif

Pokud jste se nyní rozhodli pro volbu zasílání šeků, je všechno velice jednoduché. V záložce “Můj účet” stačí ve způsobu platby zatrhnout tuto volbu. Google nabízí ještě dvě možnosti doručování šeků - tu standardní, kdy vám šek přijde v normální obálce, nebo druhou volbu - Expresní doručení. To zahrnuje dodání kurýrem přímo do vašich rukou, takže nehrozí riziko ztráty nebo poškození šeku během přepravy.

Za tuto možnost si ale budete muset trošku připlatit - konkrétně je tato částka stanovena na 21 dolarů, což je něco málo přes 400 Kč. Je jenom na vás zvážit zda se vám tato volba vyplatí. Já osobně alespoň do začátku doporučuji volbu nechat na standardním šeku. Na expresní doručení můžete přejít kdykoliv později, až budete mít třeba vyšší výdělky.

Druhou možností zasílání vašich odměn je klasický bankovní převod. Zde funguje velice propracovaný systém, kdy musíte do administračního rozhraní přepsat přesnou částku, kterou vám Google pošle na váš účet za účelem jeho ověření. Teprve pak je tato metoda plně aktivována a vy můžete přijímat peníze bez jakékoliv námahy. Díky tomu že Google posílá peníze z českého účtu, nemusíte se obávat ani vysokých poplatků za příchozí platbu ze zahraničí.

Ať už zvolíte jakýkoliv způsob, čeká vás pravděpodobně ještě ověření vaší identity - až vyděláte vašich prvních 50 dolarů, pošle Google na vaší adresu dopis se speciálním kódem, který pak budete muset opsat ve správě účtu. Tím se ověří vaše adresa a od tohoto okamžiku budete moci bez problémů přijímat všechny příchozí platby.

První přihlášení do AdSense28.December

V případě úspěšného procesu podání žádosti do AdSense vám přijde pozitivní email s více informacemi, a vám už nic nebrání se poprvé přihlásit do Google AdSense. Před samotným provozem účtu je ale potřeba provést několik nastavení, která si nyní projdeme.

K zalogování stačí kliknout na odkaz v emailu, nebo využít adresy google.com/adsense. Zde už stačí zadat váš email jako uživatelské jméno, spolu s heslem které jste zvolili při podávání žádosti o registraci do AdSense.

adsense4.gif

Jako úplně první na vás vyskočí anglický dokument, který je nutno přečíst a to pak potvrdit. Jedná se o kompletní podmínky služby Google AdSense - bohužel přestože jste podávali žádost na český web a zbytek administrace bude v češtině, tento jediný dokument je kompletně anglicky. Upřímně řečeno, mnoho lidí ho asi pročítat nebude, a netrpělivě odskroluje ke konci stránky.

Zde stačí zaškrtnout políčko, že jste si tento text přečetli a budete se podle něj řídit a následně kliknout na tlačítko “I Accept”. Tímto se konečně dostanete do svého účtu.

adsense3.gif

Před samotným nasazením reklamních kódů je ještě vhodné doplnit potřebné informace a nastavení. To vám signalizuje růžový rámeček “Vaše platby jsou momentálně pozdrženy” v horní části statistik.

adsense5.gif

První důležitou věcí je odeslání daňového formuláře. Nemusíte se bát, všechno probíhá zcela bez problémů a pro uživatele v České republice naprosto automaticky. Menší povinnosti mohou nastat pouze v případě že využíváte například nějaký americký webhosting nebo zaměstnáváte někoho ve Spojených státech Amerických. Interaktivní formulář vám podle vašich odpovědí bude zobrazovat další otázky a odkáže na potřebné dokumenty - většině českých uživatelů ale stačí zvolit třikrát ne a formulář odeslat. Tím vaše daňové povinnosti vůči Googlu jako americké společnosti končí.

adsense6.gif

Nyní zbývá už pouze zvolit jakým způsobem budete chtít zasílat platby, a máte všechno připraveno.

Google naděluje: dáreček od AdSense28.December

Google umí velice dobře pečovat o své zákazníky. Po loňském roce, kdy Google rozesílal svým nejaktivnějším klientům povedenou USB sadu, nezapomněl ani letos rozeslat nejvíce vydělávajícím uživatelům drobný dárek. Zatímco loňské balení obsahovalo například USB rozbočovač, bezdrátovou mini myšku ideální k notebooku, nabíječku tohoto hlodavce, 128 MB flash disk nebo headset, letos se v Googlu rozhodli pro jeden “lepší” dárek. Vše samozřejmě v barvách Googlu.

Krabička rozesílaná donáškovými službami FedEx a DHL do celého světa obsahovala letos digitální hodiny s integrovanou pamětí a mnoha dalšími funkcemi. Pestrá krabice v barvách Googlu vás po rozbalení přivítala modrou kartičkou s velkou vločkou a logem Googlu. Na druhé straně bylo přání šťastného prožití letošních Vánoc, ve všech jazycích kde AdSense operuje. Čeština s titulkem “Šťastné a Veselé” letos nechyběla.
LCD panel s mnoha funkcemi je opravdu povedený, má následující specifikace:

  • rozlišení 960×240 pixelů
  • zobrazování obrázků ve formátu JPG
  • přehrávání audio souborů - MP3, WAV, WMV
  • přehrávání videa - pouze v ASF
  • interní paměť a možnost rozšíření SD paměťovou kartou
  • možnost připojení k USB
  • napájení 4 AA bateriemi nebo ze sítě

Z České republiky asi tento dáreček dostalo minimum nebo žádní uživatelé AdSense, protože služba byla spuštěna teprve nedávno. Abyste dostali tento dárek, potřebujete navíc příjem minimálně kolem 2 tisíc dolarů měsíčně. Přesně tato suma není známa, ale podle všeho se hranice pohybovala kdesi na této úrovni. Dárky byly odesílány do celého světa kromě několika problematických zemí.

Přidávám ještě několik fotografií:

googlegift5.jpg

krabice s dárkem

googlegift6.jpg

kartička s pozdravem

googlegift7.jpg

přání v mnoha jazycích

googlegift8.jpg

samotný LCD panel

googlegift9.jpg

univerzální nabíječka pro všechny země

Uvidíme k čemu se odhodlá Google příště - zatím ale máte další motivace dosáhnout s AdSense pořádných výdělků :).

 

Novější příspěvky - Starší příspěvky